Khamis, 30 Ogos 2012

Kisah Seorang Gadis Buta

Si Gadis dan Kekasihnya

Pada suatu hari ada seorang gadis buta yang sangat membenci dirinya sendiri. Disebabkan dirinya yang buta. Dia bukan sahaja membenci dirinya sendiri, tetapi dia juga membenci semua orang kecuali kekasihnya.

Kekasihnya selalu ada disampingnya untuk menemani dan menghiburkan hatinya. Dia berkata akan menikahi gadis itu kalau gadis itu mampu membuka mata melihat dunia.

Suatu hari, ada seorang mendermakan sepasang mata kepada gadis itu, akhirnya dia mampu melihat semua benda, termasuk kekasihnya itu tadi.

Kekasihnya bertanya kepada gadisnya itu, "Sayang, sekarang sayang sudah mampu melihat dunia. Apakah sayang mahu menikahi diriku?” Gadis itu terkejut apabila mengetahui lelaki itu buta. Dan dia menolak keinginan lelaki itu walaupun lelaki itu sangat setia sekali sehingga sanggup mendampingi hidup gadis itu selama si gadis itu buta matanya.

Dan akhirnya lelaki itu pergi dengan menitiskan air mata, dan kemudian menuliskan sepucuk surat ringkast kepada gadisnya itu, “Sayangku, engkau jaga baik-baik kedua-dua mata yang telah aku berikan kepadamu.”

Gadis itu menangis dan menyedari kebodohannya, betapa besar pengorbanan kekasihnya selama ini tapi kekasihnya telah pergi dengan membawa luka dihati.

* Cerita ini banyak versi dan olahan, mungkin cerita ini sama dengan cerita yang lain. Namun, anggaplah cerita ini sebagai ikhtibar untuk kita, bila dah berjanji, kotakan janji, bila setia... teruskan setia... ingat, cinta itu datang dengan mudah, namun pengorbanan itu susah, hargailah insan yang anda sayang. :)

0 bisikan:

Catat Ulasan

Buka Cbox
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Video Terbaru AwaNiBiRu

Video AwaNiBiRu Yang Lain?

Loading...